PPSMI

Ismail gesa pelaksanaan PPSMI dihentikan
(utusan Malaysia Online 16hb Februari 2009)

KUALA LUMPUR 15 Feb. - Pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) perlu dihentikan segera kerana ia akan hanya melenyapkan bahasa Melayu sebagai salah satu daripada bahasa ilmu dunia.

Ketua Satu Gabungan Persatuan Penulis Nasional (Gapena), Tan Sri Dr. Ismail Hussein berkata, selain itu, PPSMI juga melanggar kesucian Perlembagaan Persekutuan yang jelas menyatakan kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar bagi subjek-subjek utama di sekolah.

Beliau menegaskan, sebagai salah satu elemen dalam Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP), Gapena tidak langsung menghalang perkembangan bahasa Inggeris dalam negara ini tetapi menolak penggunaannya sebagai bahasa pengantar bagi kedua- dua subjek berkenaan.


''Gapena juga mendapati PPSMI mengurangkan penguasaan pelajar Melayu dalam bahasa ibunda selain melemahkan kemahiran pelajar kaum lain dalam bahasa tersebut," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.


Hadir sama, Ketua Dua Gapena, Profesor Datuk Dr. Abdul Latiff Abu Bakar dan Setiausaha Satu Gapena, Profesor Madya Datuk Zainal Abidin Borhan dan Ketua Lepas Satu Lembaga Perkembangan Sastera Perak, Datuk Khairuddin Arshad.

Dalam pada itu, Abdul Latiff menjelaskan, PPSMI merupakan satu isu besar yang mampu menyokong atau menjatuhkan kerajaan memerintah.

Kata beliau, menerusi kajian Gapena, seramai 3,500 guru Melayu di Kuala Terengganu memilih untuk mengundi Pas pada pilihan raya kecil baru-baru ini akibat kecewa dengan pelaksanaan dasar pendidikan baru berkenaan.

''Ini menunjukkan kakitangan kerajaan sendiri tidak bersetuju dengan dasar PPSMI," jelasnya.
Zainal Abidin pula menambah, subjek Sains dan Matematik tidak sesuai diajar dalam bahasa Inggeris kerana jika seseorang pelajar itu lemah dalam bahasa berkenaan, dia akan menghadapi kesukaran yang lebih teruk dalam kedua-dua subjek tersebut.

''Bahasa Matematik dan bahasa Sains adalah bahasa formula, bahasa rumus sedangkan bahasa Inggeris penuh dengan ekspresi dan kiasan.

''Jadi PPSMI seolah-olah mahu mentransformasikan bahasa Inggeris kepada bahasa robot yang tidak lagi indah dan sukar," ujarnya.

Sementara itu Khairuddin memberitahu, pelaksanaan PPSMI menyukarkan para pelajar di luar bandar untuk bersaing dengan rakan-rakan mereka di bandar.

Katanya dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) sejak beberapa tahun lalu, pihaknya mendapati ramai pelajar Melayu di luar bandar memperolehi keputusan 5A 3B.

''Lima A itu adalah bagi subjek yang tiada kaitan dengan bahasa Inggeris sementara tiga B merupakan subjek Sains, Matematik dan Bahasa Inggeris.

''Jadi kerisauan kami ialah keputusan sebegitu menyebabkan para pelajar berkenaan tidak dapat memasuki aliran Sains dan membunuh cita-cita mereka untuk menjadi jurutera atau doktor," katanya.

Notes:
What is wrong using English for both subjects Science and Mathematics? English is the language of science and it has been used widely, internationally and it has been accepted by most of the kids here in Malaysia. Their grades are great! It is a platform for them to further their studies either here in Malaysia or abroad. That is the only way to make our graduates competitive. And furthermore, when they go out and work, they will have to deal with reality that the world is dominated by the English language. What the government needs to do is to make sure the teachers are not lack in English language skills. And Teachers,

Bahasa Malaysia akan tetap jadi bahasa utama Negara dan ianya tidak akan melenyapkan bahasa tersebut sama sekali hanya kerana penggunaan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar kedua-dua subjek tersebut.

Buat semua Cikgu, cemerlangkanlah anak bangsa Malaysia ke seluruh dunia!



Comments

Popular posts from this blog

Buy Bing Ads Coupon - $100 coupon worldwide working

Buy Adwords Coupon Code For India - Spend 500 INR Get 2000 INR

Buy Adwords Coupon | Google Ads Coupon | Adwords Voucher | Adwords Promotional Code | Adwods Free Credit Call 8586875020