LESS TALK, MORE WORK!

Ada sesetengah orang tu suka sibuk fikirkan hal orang lain. Tapi diri sendiri di abaikan. Sibuk nak selesaikan masalah orang lain, tapi masalah sendiri tak selesai-selesai atau sengaja taknak selesaikan. Mungkin tak penting agaknya.

Kita pula asyik menangis bila orang buat hati kita terluka, tapi bila fikir balik, pernah ke orang tu fikir pasal perasaan kita. Mungkin dia tak peduli pun. Lantak lah kau. Bila kau penat menangis, diamlah. Kesian kita.

Ada orang pula, sibuk mencari kesalahan orang lain walaupun sekecil kuman, nampak saja. Itu tak betul, ini tak betul, semua tak betul. Tapi kesalahan diri sendiri yang sebesar gajah pun tak nampak atau saja buat-buat tak nampak. Ialah, kalau nampak sendiri salah, jatuh lah ego. Aku tak pernah salah!

Kehidupan ni kadang-kadang takde erti bila kita kehilangan segala-galanya, walaupun masa depan kita masih boleh diubah, tapi kadang-kadang kita rasa hidup kita ni sudah sempurna sangat, lebih-lebih lagi bila kita dah dapat apa yang kita nak. Walaupun kita tak tau apa yang kita nak.

Tapikan bila kita dah dapat apa yang kita nak, kita tak tau nak menghargainya pula, sia-siakan saja. Lama-lama dibiarkan, ianya pun berlalu dan pergi meninggalkan kita. Sebab kehadiran tak dihargai. Pengorbanan tak nampak. Ketulusan hati dipersiakan.

Bila kita dah kehilangan, baru nak menyesal, nak balik masa lampau, nak ubah segalanya, nak jadi baik, nak buat tu, buat ni, janji tu, janji ni. Bila dah kehilangan, walau menangis air mata darah sekali pun, kadang-kadang ianya tak akan kembali atau tak perlu kembali.

Oleh itu, hargai lah apa yang kita ada. Tengoklah sekeliling kita. Ada tak secebis harapan dari mereka yang memerlukan. Tengoklah pada diri kita sendiri, adakah masalah yang belum kita selesaikan, adakah banyak kesalahan yang perlu diperbetulkan dulu.

Comments

Owh posting terpanjang yg tiara penah baca,,since slyn berblog.. hi hi hi
sazzy said…
tengah tension! hehe...

Popular posts from this blog

Buy Bing Ads Coupon - $100 coupon worldwide working

Buy Adwords Coupon Code For India - Spend 500 INR Get 2000 INR

Buy Adwords Coupon | Google Ads Coupon | Adwords Voucher | Adwords Promotional Code | Adwods Free Credit Call 8586875020